دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
16 دی 1402 - 17:18

از کرمان تا واشنگتن؛ مستندات حمایت کاخ سفید از علمیات تروریستی داعش

نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه در سال‌های اخیر که به بهانه مبارزه با تروریسم در این کشورها مستقر شده بودند در موارد بسیاری به شیوه‌های گوناگون از عناصر تروریستی و به خصوص داعش حمایت کرده‌اند؛ از ارسال تجهیزات گرفته تا آموزش و مقابله با عمیات ضد تروریستی از سوی گروه‌های دیگر و فراری دادن تروریست‌ها.
کد خبر : 15824

پایگاه رهنما:

سه روز پس از عملیات تروریستی در کرمان ایران در حاشیه مراسم سالگرد سردار مقاومت، «حاج قاسم سلیمانی»، گروه تروریستی داعش با صدور بیانیه‌ای مسئولیت این عملیات را برعهده گرفت. در عین حال، اگرچه گروه تروریستی داعش مسئولیت این عملیات را برعهده گرفته است، اما نمی‌‍توان این نکته را نایده گرفت که پیشتر بسیاری از اسناد و مدارک ارتباط گروه تروریستی داعش با آمریکا و غرب را ثابت کرده بود. از این رو گروه تروریستی داعش را می‌توان نیروی نیابتی آمریکا برای ایجاد و گسترش ناامنی در منطقه ارزیابی کرد و از این منظر، انفجار تروریستی کرمان نیز با حمایت آمریکا و کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی از داعش مرتبط می‌شود. در این گزارش تلاش می‌شود به برخی ابعاد ارتباط گروه تروریستی داعش با آمریکا و تل آویو پرداخته شود.

حمایت میدانی از عناصر تروریستی

نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه در سال‌های اخیر که به بهانه مبارزه با تروریسم در این کشورها مستقر شده بودند در موارد بسیاری به شیوه‌های گوناگون از عناصر تروریستی و به خصوص داعش حمایت کرده‌اند؛ از ارسال تجهیزات گرفته تا آموزش و مقابله با عمیات ضد تروریستی از سوی گروه‌های دیگر و فراری دادن تروریست‌ها.

بنا بر گزارش‌ها، نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه راهبری «التنف» سوریه از تکفیریهای داعش حمایت لجستیکی و نظامی می‌کنند.

نیروهای اشغالگر آمریکایی در منطقه «التنف» حمایت لجستیکی و نظامی زیادی از تروریست‌های داعش می‌کنند و این حمایت‌ها از طریق جاده‌های خاکی که صحراهای «رقه و حماه» را به هم متصل می‌کند، به عناصر تروریستی می‌رسد.

اخیرا خبرگزاری سوریه، سانا، به نقل از منابع محلی گزارش داد که تعدادی از تروریست‌های داعش در پایگاه نظامی آمریکا در شهر الشدادی در استان حسکه در شمال شرقی سوریه آموزش می‌بینند.

نیروهای روسیه از حمایت آمریکا از تروریست‌ها می‌گویند

همچنین پس از حمله‌ جنگنده‌های ارتش آمریکا به مواضع ارتش سوریه، «ماریا زاخاروا»، سخنگوی وزارت خارجه‌ روسیه، گفت: اگر پیش‌تر به این شک داشتیم که جبهه‌ النصره این‌گونه مورد حمایت قرار می‌گیرد، اکنون پس از حمله‌ی هوایی علیه ارتش سوریه به این نتیجه واقعا وحشتناک برای کل جهان رسیدیم: کاخ سفید از داعش حمایت می‌کند. «ولادیمیر ساوچنکو»، رئیس مرکز سازش روسیه، مستقر در پایگاه حمیمم لاذقیه نیز سال گذشته اعلام کرد: پس از حمله‌ی هوایی جنگنده‌های ائتلاف، عناصر داعش به‌ سرعت حملاتی را علیه منطقه‌ی بمباران‌ شده، اجرا کردند.

علاوه بر این مقامهای روسیه نیز بار‌ها درباره کشته شدن سرکرده داعش ابراز تردید کردند و «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه، نیز به تازگی طی مصاحبهای گفت که مسکو نمی‌تواند کشته شدن ابوبکر البغدادی را تایید کند. لاوروف در این مصاحبه تاکید کرد که "ابوبکر البغدادی ساخته دست خود آمریکا است."

در همین حال «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه نیز در مصاحبه با شبکه «الاخباریه» ضمن ابراز تردید درباره کشته شدن سرکرده داعش سوالاتی مانند اینکه "چرا جسد ابوبکر البغدادی نشان داده نشد و یا چرا هواپیمایی در صفحه رادار‌ها مشاهده نش را مطرح کرد."

 

اذعان مقامات آمریکایی به ایجاد داعش از سوی این کشور

«هیلاری کلینتون» در مبارزات انتخاباتی خود در سال 2016 علنا اذعان کرد که داعش ساخته دست آمریکا است. او علاوه بر این در کتاب خاطرات خود با عنوان «گزینه‌های دشوار» نیز به این موضوع اذعان کرده است.

«رند پاول»، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، سیاست‌های نادرست این کشور و مداخله‌ی بیش‌ از حد در بحران سوریه را عامل به وجود آمدن پناهگاهی مناسب برای تروریست‌های غرب آسیا و کشیده شدن هرج‌ومرج به شمال عراق می‌داند. وی یکی از دلایل تقویت داعش را ارسال سلاح‌های آمریکایی برای متحدان این گروه تروریستی در سوریه عنوان می‌کند و می‌گوید: داعش در سوریه متحد ما بود. ما برای عقب راندن نیروهای وفادار به دولت دمشق، به شبه‌نظامیان سلاح دادیم و مکانی امن برای این افراد در سوریه درست کردیم. به نظر من، دخالت ما در سوریه منجر به اوضاع جاری عراق شد.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، نیز در سخنانی دولت اوباما را متهم کرد که به‌صورت فعالانه از گروه‌های تروریستی که بعدها به داعش تبدیل شدند، حمایت کرده است. ترامپ بارها تاکید کرد من می‌خواهم بگویم که «هیلاری کلینتون» نیز یکی از موسسان داعش است.

«مایک پنس»، معاون ترامپ، نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود سیاست‌های اوباما و کلینتون به ایجاد داعش منجر شد.

مایکل اشپرینگ‌من، دیپلمات بازنشسته‌ی وزارت خارجه‌ی آمریکا، که در اواخر دوران کاری‌اش در دفتر اطلاعات و پژوهش‌های این وزارتخانه مشغول به کار بوده نیز در کتاب جدیدش این موضوع را افشا کرده است که عملیات‌ مخفیانه‌ی ایالات‌متحده همراه با متحدانش در خاورمیانه به تأسیس گروه‌های تروریستی ضدغربی منجر شده است. به ‌نوشته‌ی این دیپلمات آمریکایی، این عملیات مخفی از زمان جنگ سرد تاکنون و برای اهداف کوته‌بینانه‌ی مختلفی اجرا شده‌اند.۴ دانیل مک‌آدامز، رئیس مؤسسه‌ی صلح ران پال آمریکا، نیز در گفت‌وگویی اعلام کرد: «ایالات‌متحده به‌دلایل تاکتیکی و نه ایدئولوژیک، به رشد داعش کمک کرده است... ایالات‌متحده برای بی‌ثبات کردن سوریه، داعش را تقویت کرده است، زیرا ایالات‌متحده‌ی آمریکا خواهان برکناری اسد بود.»

ریچارد هیدن بلک، عضو جمهوری‌خواه مجلس سنای ایالت ویرجینیای آمریکا، با استناد به تحقیقات یک آژانس اطلاعاتی دفاعی آمریکا در سال ۲۰۱۳، که افشاگر روابط میان واشنگتن و تکفیری‌ها بود، گفت: «آن‌ها حقیقتاً یکسان و یکی هستند. آن‌ها بخشی از یک ارتش مشترک هستند.» هیدن بلک به برنامه‌های آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای انتقال سلاح از لیبی به ترکیه و از آنجا به سوریه برای تأمین تسلیحاتی معارضان به‌اصطلاح «میانه‌رو» اشاره کرد و گفت این اقدام به برنامه‌ای بی‌هدف برای تأمین تسلیحاتی همه‌ی گروه‌های مسلح، مشخصاً داعش و القاعده، تبدیل شده‌ است. این مقام آمریکایی اظهار داشت: «ما این کار را به‌طور غیرمستقیم انجام می‌دهیم؛ چراکه انجام مستقیم آن غیرقانونی است

افشاگری‌های اسنودن

از سوی دیگر در افشاگری‌های ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، علیه دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور، در این‌باره آمده است: «سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در شکل‌گیری داعش نقش داشتند و در عملیاتی با نام لانه‌ی زنبور، گروه داعش را تشکیل دادند.» وی طبق اسناد فاش‌شده معتقد است گروه داعش برای حمایت از رژیم صهیونیستی تشکیل شده است و هدف عملیات «لانه‌ی زنبور» تشکیل گروهی با شعارهای اسلامی است که تندروها را از سراسر جهان جذب کند و براساس اندیشه‌های تکفیری، سلاح خود را به‌سوی کشورهای مخالف موجودیت رژیم صهیونیستی نشانه بگیرد.

منبع: الوقت

ارسال نظرات